Wijngaard 16-28 te Thorn

Wijngaard 16-28 staat ook wel bekend als “Het Dinghuis”, een middeleeuwse benaming voor gerechtsgebouw. Het pand is gesticht omstreeks 1800 en ligt aan een plein voor de Abdijkerk, waar concentrisch veelal 17e en 18e eeuwse panden zijn gelegen.

Thorn is omstreeks 975 gesticht als een benedictinessenklooster en ontwikkelde zich vanaf de 12e eeuw tot een wereldlijk stift. Aan het hoofd van de stift (kloostergemeenschap met minder strenge regels) stond een abdis die terzijde werd gestaan door een kapittel van een 20-tal adellijke dames. Zij vormden samen het bestuur van een heus soeverein miniatuur vorstendom.
Kenmerkend voor Thorn is de wit gekalkte mergelsteen van vrijwel alle bebouwing in het compacte, historisch centrum. Thorn wordt omsloten door het natuurgebied Koningssteen en grenst aan de zuidzijde aan de Maasplassen.

Het Dinghuis is in 1977 geheel gerenoveerd en kent op de begane grond een bankkantoor met op de verdiepingen een viertal ruime appartementen. Onder het gebouw bevindt zich een goed geconserveerde gewelven kelder. Direct achter het gebouw bevindt zich het gemeentemuseum van Thorn.

De Stichting heeft de eigendom verkregen in 2012.